Uit cijfers van het Vlaams Energie- en Klimaatagentschap (VEKA) blijkt dat de residentiële markt voor zonnepanelen zich in een dalende trend bevindt. Hoewel het om voorlopige cijfers gaat, is er dus wel degelijk een effect van het wegvallen van de overheidspremie. Het geïnstalleerde vermogen is dit jaar wel hoger dan dat van vorig jaar. Dit is het effect van de toename van een aantal grotere, industriële zonnedaken en -parken. En dat is op zich een zeer goede evolutie.
Heb je zonnepanelen en een digitale meter, dan moet je sinds 2021 twee energiecontracten afsluiten. Eentje voor de energie die je van het net haalt, en eentje voor de opgewekte stroom die je terug op het net plaatst. Energieleveranciers willen je voor de stroom die jij voor hen produceert namelijk vergoeden. Maar die vergoeding blijkt bij variabele contracten op een jaar tijd met maar liefst 72 procent gedaald.
Sinds juli werken de Belgische baggerbedrijven Jan De Nul en DEME en ingenieursbureau Tractebel samen aan een testproject op zee. Met Seavolt bouwen ze een drijvend zonnepanelenpark voor de kust van Oostende.
Vanaf 2035 is het zover. Dan wil Europa dat autoconstructeurs stoppen met de verkoop van wagens op brandstof. De Vlaamse overheid heeft dat goed gehoord, en wil daarbij een handje helpen. Sinds begin dit jaar krijg je daarom een premie van 5.000 euro als je een nieuwe elektrische wagen koopt. Kortom, het is menens met de elektrische wagen. En dat is ook goed nieuws voor zonnepanelen en laadpalen. Maar waar moet je nu precies op letten?
Uit recente cijfers van het internationaal energieagentschap (IEA) staat België met 698 wattpiek per inwoner de vierde plaats wereldwijd – na Australië, Nederland en Duitsland - wat het installeren van zonnepaneelinstallaties betreft.